XENON Verlichting

 

 

Voor montage in de Suzuki DL-V-Strom

 

      Inside the Box          Bi-Xenon  complete set voor 2 lampen (autoset)

In het glas zitten 2 Xenon-lampen en er achter de zwarte schuif.

De dimlicht schakelaar beweegt de schuif.

 

##########################################

 

Gebruik een bakje voor de losse onderdelen.

 

 

##########################################

 

 

Het linker kuipdeel er af halen.

Demonteer minimaal de beplating aan de Linkerzijde

Kruiskop schroef aan de voorzijde er eerst uit halen.

Maak de vork gelijk even schoon.

Druk met een stiftje de (schroevendraaier) de 3 plastic kliknagels iets in.

Trek ze er uit en druk de stift weer naar buiten voor hergebruik.

 

Daarna de 3 schroeven aan de bovenzijde, de middelste schroef, de grote onderste en ook de schroef die het andere kunststofdeel vasthoud.

Het achterste kunststofdeel is tevens met 2 rubber proppen vastgezet, die kun je los trekken.

 

VOORZICHTIG

er is nog 1 schroef die verstopt zit.

Deze schroef is alleen te bereiken door het frontdeel en het kuipdeel iets te forceren.

We kunnen nu het kuipdeel er uit halen,

 

##########################################

 

 

We kunnen desgewenst het Dashboard verwijderen.

Druk de beide nagels boven aan het dashboard in en verwijder de nagels.

 

 

Verwijder de nagels van het tussenpaneel wat voor de tank zit.

Haal de beide schroeven er ook uit en haal het paneel weg.

 

Dashboard rondom lossen en dan het geheel omhoog trekken

Gebruik doeken om de lak niet te beschadigen.

Grote witte connector losmaken. Lastig maar met een schroevendraaier de Lock indrukken en de stekker er uit halen. Er is nu veel meer ruimte.

Al het plastic kan er ook af, alles is hier al netjes gemonteerd door Gerd (Wullebolle)

 

##########################################

 

 

Witte   T10    LED    Stadslichten

Aanbeveling ivm. oorspronkelijk gele kleur van de stadslichten

We kunnen eerst de 2 Stadslichten vervangen.

Zoek de fittingen op door naar de in d ekoplamp te kijken en daar dan achter te zoeken.

Pak de fitting en draai deze een slag los. trek nu de hele fitting er uit.

Trek NIET aan de draden,anders valt de lamp er uit in de koplamp. (zie het er maar eens uit te krijgen)

Verwissel de lamp voor de T10

Zet even het contact aan en controleer of de beide lampen goed werken.

 

Als de LED niet aan gaat dan een halve slag draaien = plus en min gevoelig.

Geen licht ?  Maak de beide draadjes van het lampje beter passen in de fitting, de draadjes willen wel eens iets opzij schuiven.

 

Laat de lampjes even aan, en draai de fitting weer een slag vast.

 

Je eerste witte licht op de motor?

 

##########################################

Bij alles er gedaan wordt.

 

Denk aan de onderhoudsmonteur die later aan de motor moet werken.

 

Hij moet overal goed bij kunnen. Zo niet, gaat het je geld kosten.

Werk dus de bedrading etc. netjes weg.

##########################################

 

BALLASTEN

Plaatsen van de ballasten.

Maak de beide Ballasten vetvrij en dan zelfklevend. Ook het frame vervrij maken.

 

Doe een (Tyrep) koperen draadje door de twee ballasten, onder of boven. De bedrading aan de onderkant heef ook voordelen.

 

Hang de beide Ballasten over het cockpitframe, richt het goed uit, z ver mogelijk naar voren (ivm vrijloop stuur-kabels etc) op gelijke hoogte en druk ze vast met de tape.  Ook de andere kant moet goed zitten ivm. het 2e draadje.

Je kunt er voor kiezen om de Rode Stekkers boven of onder te doen, ivm. ruimte.

Twist nu de beide draadjes, maar niet te vast, ze zijn al zelfklevend tenslotte.

 

##########################################

 

Elektronica

We gaan de Elektronische blokken plaatsen met zelfklevende (vetvrije) tape en 2 Tyrep per blok.

Een mooie plaats is onder de plaatjes va het Cockpitframe, waar de 2 rubbers op staan.

 

##########################################

 

 

XENON Monteren

Haal de stekker van de linker koplamp en trek de rubber afdichting er af.

Haal de oorspronkelijke lamp er uit en bewaar deze in je gereedschap vak, druk het veerbeugeltje daarvoor iets opzij.

(bij storing onderweg is de oude lamp snel weer terug te zetten)

 

Kom absoluut niet aan het glas.

 

Zet de Chromen lamphouder in de koplamp vast met de veerclip.

 

Knip het rubber iets lager, maar maak het gat niet groter. Laat dus een randje staan. Het gat past precies op de lamphouder.

Schuif het rubber op de lamphouder met de Xenon-lamp, met de witte streepnaar boven , de brede lip op de foto linksboven.

Steek het geheel in de fitting en draai het geheel een slag rechtsom.

Druk het rubber netjes op zijn plaats, herhalen eventueel, tot het goed zit.

Zorg ervoor dat het rubber niet getordeerd is zoals op de foto.

Je kunt het vergelijken met de Rechter koplamp, die zit tenslotte nog op de plaats.

 

Maak nu ook de Rechter kant helemaal in orde.

 

 

##########################################

Lampen koppelen aan de Ballasten

Monteer de beide stekkers. Het kleien stekkertje komt later.

Zet het geheel met Tyrep vast aan het frame etc. Zo hoog mogelijk.

Doe dit ook aan de Rechterkant.

Iets lastiger zonder het Rechter kuipdeel te verwijderen, maar het gaat toch wel goed.

 

##########################################

De Kabelboom monteren   (inkorten)

Waarom de kabelboom zo lang is? Die is eigenlijk bestemd voor een auto, dus zitten die koplampen ver uit elkaar.

 

Kabelboom gebundeld kost erg veel ruimte.

 

120Cm er tussen uit halen en de  3  draden weer aan elkaar solderen.

Wel Krimpkous of tape gaan gebruiken.

 

GEBRUIK het afgeknipte 120cm deel om de 12V Draad te verlengen.

Soldeer de dunne rode en zwarte draad aan een Blauwe draad van 140cm.

Trek de Blauwe draad  aan de zwarte en rode bij de Rode bestaande draad, doe de rode draad even dubbel om te voorkomen dat die er gelijkertijd weer mee wordt uit getrokken.

De dunne rode en zwarte draad afknippen, die zijn nu overbodig.

Breng  de gemaakte  Voedingskabel onder de Tank door richting Accubak.

 

Knip de draad met de Zekering samen met het Oogje van de Kabelboom af.

Soldeer de rode draden aan de lampzijde aan elkaar.

(Voor gebruik met Relais-Schakeling monteer een ronde Mannetjes-Steker aan de Lampzijde.

Monteer een  ronde Vrouwtjes-Steker aan de draad naar de Accu. Een beetje in elkaar steken, moeten na het testen nog en keer los voor de aansluiting van de Relais-aansluiting.)

Knip van 1 van de dunne zwarte draden een stuk af van ongeveer 8cm, de ander zwarte draad knip je bij het oogje af.

Soldeer de beide zwarte draden aan elkaar en soldeer er ook de Blauwe draad naar de Accu er aan vast.

(Voor gebruik met Relais-Schakeling monteer een ronde Vrouwtjes-Steker aan de Lampzijde, zwarte draden. Monteer een  ronde Mannetjes-Steker aan de Blauwe draad naar de Accu. Een beetje in elkaar steken, moeten na het testen nog en keer los voor aansluiting van de Relais-aansluiting.)

 

Haal de Minpool los van de Accu.  (Begin nooit de Plus los te halen, ivm. mogelijke kortsluiting doordat het gereedschap ergens tegen aan kan komen.

 Monteer nu de beide draadoogjes aan de Accu.  Eerst de Rode draad = +12V, daarna Blauw = minpool.

 

**********

 

Monteer het dikke blok van de Kabelboom onder de moer zoals op de foto. Maak daarvoor het sleufgat helemaal breed, anders past er geen dopsleutel 10mm op.

Steek de grote rode stekker van de Ballast aan de Kabelboom er in,   van dezelfde kant nu ook het kleine zwarte stekkertje gebruiken.

Dan de andere Ballast aansluiten, de dikke rode en de kleine zwarte.

 

Als alles goed zit kun je nu de 30Amp zekering er weer in steken.

 

Testen of alles werkt door het contact aan te zetten.

Er zij licht.

(als alle goed is aangesloten)

 

Het hele project kan nu netjes met Tyrep etc. netjes worden gemaakt.

##########################################

 

RELAIS Schakeling   Wel of Niet?

2 Filmpjes op Youtube gezet waar het verschil te zien is, met en zonder Relais-Schakeling.
 

Youtube filmpje, gewoon zonder Relais
Xenon Basic on Motobike
 

Contact aan en de lampen gaan aan.

De lampen gaan weer Uit tijdens het starten en gaan weer opnieuw Aan.


Lijkt een onnodige belasting van de Lampen, etc.

**********

Youtube filmpje, met Relais-Schakeling
Xenon with Relais on Motobike

Let op het oude gele Stadslicht. 

Contact aan,  de beide Witte Stadslichten = Veiliger en leuker, gaan Aan.

De Xenon verlichting blijft Uit.

Motor starten = Xenon  blijft Uit, Als Motor loopt gaat de Xenon Aan.

Maar nu komt een extra  Veiligheidsaspect van deze Relais-Schakeling. Door toevoeging van een 3e Relais, bij afslaan van de motor blijven de lampen Aan.


Je ziet in het filmpje het in de versnelling zetten en dan met de voetrem de motor smoren zodat die afslaat, Xenon blijft aan.

Veiligheid als de motor in het donker afslaat blijven de lampen branden.
Contact af = Xenon Uit.

 

Even geluid hard zetten aan het eind van dit filmpje, geintje.

Voordeel, werken aan de motor met contact aan terwijl de Xenon uit blijft. 

Wil je werken aan het licht bijvoorbeeld, dan even de motor starten en weer smoren of laten lopen.

 

 

##########################################

Montage Relais Schakeling.

Benodigde draden aansluiten aan de grote Connector, achter het Linker kuipdeel.

 

 

 

 

Hier is  de Connector in een Zwarte afdekking     > > > > > > >>>

 

 

 

 

 

De aansluitingen moeten gesoldeerd worden als je storingen wil voorkomen.

De 12V die we nodig hebben moet na het contactslot aangesloten worden en is zonder stroom als het contact uit is.  Dit is de dikke Bruine draad.

Aan de Geel/Groene Signaaldraad die van de Oliedruksensor komt, solderen  we het stuk Geel/Groene draad (Wit op de foto)  en verbinden die aan de draad van de Relais-Schakeling.

*******

 

Neem nu de stekkers van de Blauwe draad los die van de Accu komt, stop hier de blauwe dubbelaansluiting tussen.

Neem nu de stekkers los van de Rode 12V die ook van de accu komt (30Amp zekering) en doe hier de beide rode draden in.

Plaats de 30Amp zekering weer.

Zet de motor op Contact.

De Stadslichten branden.

Motor starten, als de motor loopt  (als er oliedruk is) gaan de Xenon  Lampen direct aan.

 

Tettereteé   

 

 

Wil je controleren of de lampen blijven branden als de motor uitvalt? Schakel in een versnelling en trap de rem in.  Laat nu de koppeling rustig opkomen en de motor slaat af. 

De lampen blijven aan.

 

Nu komt een heel belangrijk werkje. Zet alle bedrading etc. netjes vast met Tyrep en tape.

Maak niets aan de kuipdelen vast. Extra werk bij onderhoudsbeurten, dus meer kosten.

Om die reden is de grote Connector aan de Relais-Schakeling gemaakt

 

##########################################

##########################################

 

Dit is hopelijk, overbodige informatie.

Wat te doen als de Xenon stuk mocht gaan c.q. de verlichting uitvalt.

Neem de 30Amp Zekering er uit.

Haal de Xenon Lamp(en) er uit.

Zet er de oude lamp(en) in.

Steek nu de oude lampstekker(s) er weer op

Alles is weer zoals de Fabriek de motor heeft afgeleverd.

Dus ook bij verkoop kun je de Xenon weer verwijderen. evenals de Relais-Schakeling.

 

Veel rijplezier en weinig storingen etc.

 

V-Strom.nl

Martin Jansen   =   Redhead

 

 

 

HomeFamilieHobbyReizenLinks

Copyright (c) 2009 Martin Jansen